Drobizg i dospeláci nadšeným skandovaným potleskom odmenili víkendové premiéry opernej rozprávky Perníková chalúpka.
Jediné dielo, ktorým je definovaný skladateľský odkaz Engelberta Humperdincka, o dvoch deťoch – Jankovi a Marienke, ktoré zablúdia v lese, kde svojou šikovnosťou a detskou logikou prekabátia čarodejnicu, je rozkošnou radostnou detskou operou s bohatou inštrumentáciou, ktorú radi interpretujú sólisti i orchester.
Vznikla pôvodne ako dielko pre úzky rodinný kruh a napokon sa stala radosťou pre celý svet, aj takto by sme mohli charakterizovať túto rozprávkovú operu z pera nemeckého skladateľa Engelberta Humperdincka. Libreto na motívy rozprávky bratov Grimmovcov napísala jeho sestra Adelheid Wette. Opera pod titulom Hänsel und Gretel mala premiéru vo Weimare 23. decembra 1893 pod taktovkou Richarda Straussa, ktorý ju označil za majstrovské dielo, ako originálnu syntézu wagnerovskej techniky a tradičných nemeckých ľudových piesní. Dielo malo okamžitý úspech nielen v Nemecku, ale prakticky na svetových pódiách. Zaujímavosťou určite je, že v roku 1923 ju vysielala Kráľovská opera v Londýne (Royal Opera House) ako prvé rozhlasové uvedenie kompletnej opery, a o osem rokov neskôr sa stala aj prvou operou, ktorú naživo vysielali z Metropolitnej opery v New Yorku.
Opera SND uvádza tento titul vo svojej histórii po štvrtý raz – predtým pod názvami Perníková chaloupka (1924), neskôr Marcipánová (1939) a naposledy, pred 66 rokmi, Medovníková chalúpka.
Rozprávka, ktorú milujú diváci i hudobníci
Impozantná scéna, na ktorej dominujú obrovské hríby, očarí diváka na prvý pohľad. Samozrejme, nechýba ani chalupa na stračej nôžke, v ktorej sídli v našom prípade striga, ani chalúpky perníkové a vizuálnymi efektmi zvýraznená magickosť lesa so zvieratkami a vílami.
Aj keď príbeh o Jankovi a Marienke dobre poznáme, režisérka a tiež autorka choreografie Dana Dinková nám ho na scéne SND ponúka ako nádherne rozprávkový, napínavý, v niektorých momentoch aj hrôzostrašný, aby sa diváci zasmiali a malí i veľkí pobavili na milých a humorných situáciách. Dospelých poteší, keď deti spontánne a hlasno zareagujú na chvíľu, keď Janko s Marienkou šupnú strigu do pece! Dôkaz, že príbeh umocnený majestátnou hudbou vtiahol do deja a zaujal.
Atraktívnu stránku inscenácie z dielne Lucie Šedivej (návrhy malieb Barbora Repková) naplnila režisérka Dana Dinková zmysluplnými akciami, roztancovala nádhernú melodickú hudbu, v ktorej sa „v neuveriteľne prirodzenej symbióze stretáva prostý svet nemeckého folklóru s monumentalitou wagnerovského orchestra“, ako zaznelo na tlačovej besede. Dirigent Maroš Potokár pripomenul, že orchester pristúpil k hudobnému naštudovaniu dôsledne ako k nepopísanému listu, a doplnil, že „dielo všetkých veľmi rýchlo pohltilo svojou krásou, hĺbkou a obsahom. Bola to veľmi príjemná práca,“ povedal.
Scéna je obohatená vizuálnym efektmi Jána Ptačina a z orchestra znie zasa množstvo zvukomalebných zvukov lesa, spev vtákov alebo šum vetra.
Engelbert Humperdinck nešetril ani spevákov, vokálne party sú technicky i výrazovo náročné. Aj preto dramaturg Jozef Červenka uviedol, že v tomto diele „Veľký orchester hrá malé detské pesničky, bravúrna inštrumentácia obaľuje chytľavé melódie a napriek tomu je zachovaná prehľadnosť nemeckej ľudovej piesne a farebná rozprávková atmosféra.“
V hlavných postavách sa predstavia v alternáciách ako Janko Katarína Hano Flórová/Terézia Kružliaková, Marienku stvárňuje Adriana Banasová/Mariana Sajko, ako Striga očarí Róbert Remeselník/Ondrej Šaling, otcom je Pavol Remenár/Filip Tůma a mamou Monika Fabianová/Denisa Hamarová.
Aj tí najmenší diváci sa veľmi rýchlo stotožnia s príbehom na scéne aj vďaka prítomnosti profesionálnych malých aktérov – členov Bratislavského chlapčenského zboru, ktorí nielen spievajú, ale aj hrajú skvele pripravení zbormajstrami Magdalénou Rovňákovou a Gabrielom Rovňákom.
Libretu prebásnením do slovenčiny vdýchol múdrosť, šarm a vtip Ján Štrasser. Ak deti nezachytia všetky spievané slovíčka, k dispozícii sú slovenské titulky aj celý text libreta v bulletine.
Vedenie Opery SND si uvedomuje, že nových divákov treba získavať i vychovávať, a preto ponuku dvoch inscenácií pre túto cieľovú skupinu návštevníkov – Muflóna Ancijáša a operu Čert a Káča rozširuje o ďalšie dielo Perníková chalúpka.
Nechajte sa spolu s deťmi v tomto digitálnom čase uniesť príbehom plným emócií, v ktorom je smútok, vášeň, intrigy, ale predovšetkým radosť. Hoci je titul „detský“, je aj zrkadlom nás dospelých.
Po sérii predstavení Perníkovej chalúpky tento týždeň budú ďalšie na programe až v júni.