Zuzana Fischer
Zuzana Fischer
Operná režisérka, performerka, fotografka
Zuzana Fischer je aktuálne najmladšia slovenská operná režisérka. Jej režijný štýl kladie dôraz na emóciu pretavenú do telesného výrazu a vizuálne, symbolistické vnímanie diela i priestoru ako takého. Venuje sa prednostne režijnej tvorbe v opernom či inom hudobno-dramatickom umení, no zároveň i tvorbe komorných diel v menej tradičných priestoroch na rozmedzí žánrov, workshopom so zameraním na pohybové stvárnenie, performance a fotografickej tvorbe so zameraním na divadlo a portrét.
Zuzana Fischer má za sebou zatiaľ rozmanitú paletu režijných spracovaní opier, muzikálu, experimentálnych scénických prevedení, koncertov, pohybových performancií, či spoluprác na nových dielach.
MOVE
Jej štýl silno vychádza z princípov pohybového, fyzického prejavu na javisku a častou súčasťou jej predstavení je veľké pole pre pohybový prejav.
Zuzana Fischer prešla sama rôznymi tanečnými štýlmi, preto je jej práca s telom veľmi blízka. Jej cesta viedla cez balet, súťažnú, modernú gymnastiku, showdance, charakterové tance slovenska, flamenco, až k moderným tanečným technikám ako limon, horton, či yogu. Neskôr sa začala viac zaujímať o fyzickejšie formy pohybu čo ju priviedlo k fyzickému divadlu a prepájaniu pohybového divadla s inými formami umenia.
ACADEMY
Po gymnáziu v Bratislave vyštudovala Janáčkovu akadémiu múzických umení v Brne v roku 2018 a ešte pred ukončením štúdia bola angažovaná v Slovenskom národnom divadle, kde pôsobí dodnes ako režisérka a asistentka réžie.
Štúdium absolvovala Mozartovou Čarovnou Flautou vo vlastnej dramaturgickej úprave, no na konte má i ďalšie diela ako Čarodejná láska Manuella de Fally, Slzy nože Bohuslava Martinu, Zhasnutí Jiřího Najvara, Ztracený Jiřího Miroslava Procházky, Mistr Daniela Šimka.
OPERA
Svoje prvé pozvanie k režijnému hosťovaniu dostala od Štátnej opery v Banskej Bystrici po úspešnom ukončení štúdia. Jej prvou inscenáciu profesionálnej kariéry bol dvojtitul Pietro Mascagni: Cavalleria Rusticana/Ruggiero Leoncavallo: Pagliacci v roku 2019. Nasledovala inscenácia Cosí fan tutte W.A. Mozarta v Jihočeskom divadle Českých Budějoviciach v roku 2021.
V roku 2022 debutovala na doskách rodného Slovenského národného divadla v Bratislave úspešnou inscenáciou opery Čert a Káča Antonína Dvořáka, ktorá sa stala divácky veľmi obľúbenou, v súčasnosti uvádzanou na portáli OperaVision, ako historicky prvá spolupráca SND s touto streamovacou platformou.
V roku 2022 premiérovala tiež inscenáciu Smetanovej Predanej nevesty opäť v Štátnej opere Banská Bystrica, ktorou sa divadlo úspešne prezentovalo na Medzinárodnom festivale opery Bydgoszcz v Poľsku.
Pod záštitou Moravskej filharmónie naštudovala Fischer inscenáciu Poulencovho Ľudského hlasu (La voix humaine) v novej úprave pre percussion ensemble od Martina Opršála. Dielo bolo uvedené na festivale Moravský podzim v Brně 2023 a Festivale bicích nástrojů.
Súčasne pripravila spoločne s choreografkami Zuzanou Lisoňovou a Michaelou Mihaľovou inscenáciu Gluckovho baletu Don Juan v spolupráci s Petrom Zajíčkom a jeho Ensemble baroque pre Vysokú školu múzických umení v Bratislave.
V roku 2024 pre divadlo Mystik režírovala muzikál Saturday Night Fever Roberta Stingwooda, ktorý sa hrá po celom Slovensku. Pre operu SND v súčasnosti pripravuje novú inscenáciu Saint-Saënsovej grand opery Samson et Dalila (2025).
EXPERIMENTAL
Po objavení krásy experimentálnych diel sa Fischer venuje aj scénickému spracovaniu menej tradičných kusov. V roku 2020 bola pozvaná k realizácii kompletneho cyklu Mauricia Kagela: Die Stücke der Windrose v Novej Cvernovke v spolupráci s Ensemble Spectrum. Na festivale Expozice nové hudby 2022 uviedla súčasnú operu od skladateľky Kate Soper: Here Comes Sirenes pre klavír a tri soprány. Do experimentálnej tvorby sa zaraďuje aj Sprievod masiek Janáčkovej opery v roku 2016, happening pod šírym nebom. Zároveň sa režijne a dizajnovo podieľa na príprave koncertov pre Operu SND a open air SND Gala.
PERFORMER
Zuzana Fischer sa zároveň zaoberala performanciou, účinkovala v zaujímavých spracovaniach diel rôznych žánrov formou fyzického divadla ako Pergolesiho Stabat Mater, Gluckov Orfeo, Euripidova Médeia, či vo vlastných projektoch ako Head Echoes - súčasnej monodramatickej kompozícii, či v opere Čert a Káča.
PHOTOGRAPHER
Zuzana Fischer fotografuje pravidelne eventy a predstavenia Opery SND a zároveň sa venuje portrétnej potografii. Spolupracovala ako fotografka napr. s festivalom Svátky písní Olomouc či Grand prix Thailand.
Jej štýl sa koncentruje na silu, emocionalitu a príbeh prítomného okamihu a prežitku na javisku. Fotografiou sa snaží zachytiť jedinečnosť emócie prežitej na doskách, ktoré znamenajú svet.
MENTOR
Príležitostne vytvára workshopy so zameraním na javiskový výraz a pohyb napr. v Dramatickom štúdiu pri Moravskom divadle Olomouc, Opernom štúdiu Bratislava. Zároveň vyučovala na hudobnej fakulte VŠMU predmet Pohybové stvárnenie postáv.